Cum ne pregătim copiii pentru un viitor care stă sub semnul tehnologiei și al digitalizării

Este de netăgăduit, tehnologia are un impact din ce în ce mai important în viața fiecăruia dintre noi, fie că ne dorim sau nu acest lucru, fie că ne considerăm mai mult sau mai puțin ”digitalizați”. Viteza și volumul informațiilor au crescut în mod exponențial. Specialiștii preconizează că în următorii 10 ani, 90% din populația lumii va fi conectată le internet. Aceste schimbări anunță posibilități interesante, dar, în același timp, generează și incertitudine.

Digitalizarea are un impact masiv pe piața locurilor de muncă și determină tipul de competențe necesare în economie și societate:

  • În prezent, structura pieței de muncă este într-un proces de schimbare ce va conduce la automatizarea sarcinilor de rutină și la apariția unor noi joburi.
  • Va exista o cerere de profesioniști IT calificați în toate sectoarele economiei. Se estimează că până în 2020 vor fi 500.000 de posturi vacante pentru profesioniști IT.
  • Va conduce la necesitatea dezvoltării competențelor digitale în meserii precum inginerie, contabilitate, medicină, arhitectură și multe altele.
  • Procesul de învățare se va schimba prin dezvoltarea comunităților locale, prin facilitarea experiențelor personalizate, prin stimularea competențelor precum capacitatea de a rezolva probleme, de a colabora, de a fi creativ și prin transformarea într-un proces distractiv.
  • Fiecare om va trebui să dețină cel puțin competențe digitale de bază pentru a putea să trăiască, să lucreze, să învețe și să ia parte la viața socială modernă.

Unde ne aflăm astăzi?

În prezent există o nevoie urgentă de a stimula dezvoltarea competențelor digitale și a asimilării tehnologiei în educație:

  • 70 milioane de europeni nu dețin competențe adecvate de citire și scriere;
  • 90% dintre joburi necesită competențe digitale de bază;
  • 37% din forța de muncă la nivel european nu deține sau deține un nivel redus în ceea ce privește competențele digitale;
  • Sub 50% dintre elevi învăță în școli dotate corespunzător din punct de vedere digital;
  • Doar 20-25% dintre elevi au profesori care pot integra cu încredere tehnologia în procesul de predare;
  • 18% dintre școlile primare și secundare din Europa nu sunt conectate broadband. (The Digital and Society Index)

Competențele digitale includ utilizarea responsabilă, critică și cu încredere a tehnologiilor digitale în scop educativ, la serviciu și pentru implicarea activă în societate. Acestea includ informații, educație, comunicare și colaborare, creare de conținut digital (inclusiv programare), siguranță (digital well-being și siguranță cibernetica) și rezolvare de probleme.

Copiii în era digitală

Copiii utilizează tehnologiile digitale de la vârste din ce în ce mai scăzute și pe perioade din ce în ce mai mari de timp. Petrec în medie 7 ore pe zi în fața diferitelor ecrane (televizor, computer, telefon mobil sau alte dispozitive digitale), un interval de timp mai mare decât cel petrecut în compania părinților sau la școală. Prin urmare, dezvoltarea copiilor și starea lor de bine va fi influențată în mod semnificativ de conținutul digital pe care îl accesează, de persoanele cu care comunică online și de intervalul de timp petrecut în fața ecranelor.

Un raport UNICEF (The State of the World’s Children 2017: Children în a Digital World) arată că:

  • tinerii cu vârsta cuprinsă între 15 și 24 de ani reprezintă grupul de vârstă cel mai conectat;
  • 71% dintre tineri sunt online comparativ cu 48% din întreaga populație;
  • copiii și adolescenții sub 18 ani reprezintă unul din trei utilizatori de internet la nivel global;
  • copiii accesează internetul la vârste din ce în ce mai mici. În unele țări, copiii sub 15 ani utilizează internetul în aceeași măsură ca adulții de peste 25 de ani;
  • telefoanele inteligente facilitează, pentru mulți copii, un acces online privat și puțin supravegheat.

Lumea digitală reprezintă un teritoriu vast de informație și de divertisment. Însă, în același timp, reprezintă și locul în care copii sunt expuși la multe riscuri precum cyberbullyingul, dependența de tehnologie, conținutul violent sau obscen, pericolul de radicalizare, înșelătorii sau furturi de date.

Toate acestea sunt și mai periculoase în cazul categoriilor vulnerabile, precum copiii cu nevoi speciale, care aparțin unor minorități sau care provin din familii sărace. Acești copii sunt expuși mai frecvent riscurilor pe internet, și cu consecințe foarte serioase.

Dacă îi învățăm pe cei din tânăra generație cum să folosească această tehnologie pentru dezvoltarea lor, pentru a face față provocărilor viitorului, pentru a-și găsi un loc mai bun în lumea de mâine, capacitatea lor de a se descurca rapid în mediul digital va deveni un atu și nu va mai fi o vulnerabilitate.

În cei peste 7 ani de existență, mișcarea CoderDojo a ajuns în peste 92 de țări și a creat mai bine de 1500 de dojo-uri, ateliere gratuite în cadrul cărora copii cu vârste între 7 și 17 ani să deprindă aceste competențe digitale, să învețe să programeze într-un mediu prietenos și creativ.

Programul CoderDojo Tech Academy își propune să ducă mai departe această misiune, vrem să ajungem la cât mai mulți copii din România și să le oferim posibilitatea de a învăța să programeze.

Credem foarte mult în puterea exemplului și în creșterea organică a acestui concept, și suntem convinși că el va continua să se dezvolte, că va genera ateliere noi, mai mulți copii, mai mulți mentori.

Ne bucurăm să avem alături un partener precum Microsoft, una dintre companiile care are un impact semnificativ în zona de educație și de dezvoltare de competențe digitale în rândul generației tinere. Alături de ei vom reuși să creștem numărul de locații  în care vor fi deschise dojo-uri în cadrul cărora copiii vor avea acces la ateliere gratuite de programare.

Colaborarea din  acest proiect ne-a oferit ocazia să descoperim resurse extraordinare în portofoliul de educație Microsoft, resurse precum Minecraft Education Edition, o platformă accesibilă atât copiilor care se inițiază în programarea bazată pe blocuri de cod, cât și celor mai mari care învață să programeze în limbaje bazate pe linii de cod.

“Alt viitor” reprezintă o imensă oportunitate pentru copiii din România de a crește frumos, de a-și dezvolta competențele digitale, de a se forma ca specialiști. Înainte de orice este o șansă egală pentru ca toți tinerii beneficiari, indiferent de posibilități materiale, de poziționarea geografica, de resursele pe care le au, să își atingă potențialul și să își clădească un viitor mai bun.